مقالات آموزشی

اهمیت حسابداری برای کسب و کارها

اهمیت حسابداری برای کسب و کار ها

حسابداری نقش بسیار مهمی در راه‌اندازی یک کسب و کار دارد. این علم باعث می‌شود تا درآمد و هزینه‌های کسب و کاری که دارید را ارزیابی کرده و اطلاعات مالی مهم را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنید. این کار می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های تجاری شما، تاثیرات مثبتی داشته باشد.

حسابداری برای کسب و کارها یک امر واجب است و به شما این امکان را می‌دهد تا مالیات‌ها و دیگر الزامات مالی را به درستی محاسبه کنید. همچنین، از طریق حسابداری می‌توانید اطلاعاتی در مورد تجزیه و تحلیل دقیق هزینه‌ها، درآمدها و سودآوری کسب‌وکار خود به دست آورید.

به طور کلی، حسابداری اطلاعات مربوط به جریان‌های مالی، درآمدها، سود و زیان‌ها و مالیات شرکت را دسته‌بندی و به مدیران سازمان ارائه می‌کند. این اطلاعات حتی در محاسبه عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی تاثیر قابل توجهی دارد.

اهمیت نرم افزار حسابداری مالی

داشتن یک نرم افزار حسابداری یک نکته مهم است که مدیران کسب‌وکارها باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. بر اساس یک پژوهش، تقریباً 53 درصد از مدیر عاملان و مدیران ارشد مالی کسب و کارهای کوچک در ایالات متحده، به شدت به استفاده از نرم افزار حسابداری در عملیات مالی خود نیاز دارند.

در کشور ایران نیز شرکت مشاوره هاله افزار نرم‌افزارهای بسیار زیادی را در زمینه حسابداری ساخته است. این شرکت، یک مجموعه گسترده از نرم‌افزارهای حسابداری و مدیریت مالی را در اختیار شما قرار می‌دهد. یکی از نمایندگی‌های معروف این شرکت که شاید اسم آن را شنیده باشید، نمایندگی بهارستان است.

هر کسب‌وکاری، در دنیای فناوری در جستجوی یک نرم افزار حسابداری مالی یکپارچه است که بتواند تمامی عملیات‌های حسابداری خود را به بهترین شکل مدیریت کند. یکی از نرم‌افزار‌هایی که در کشور ایران بسیار از آن استفاده می‌شود، نرم افزار حسابداری هلو است.

صورت های مالی در حسابداری

شرکت‌های کوچک و بزرگی که سهام آن‌ها در بازار سرمایه معامله می‌شود، موظفند گزارش‌های مالی خود را در بازه‌های زمانی مشخصی منتشر کنند. این گزارش‌ها که صورت‌های مالی نام دارند، دارای یک چهارچوب مشخص هستند و در تهیه آن‌ها نیاز است اصول حسابداری به طور کامل رعایت شود.

به زبان ساده‌تر، صورت مالی، محل ثبت اطلاعات اقتصادی است که فعالیت‌های شرکت‌ها در آن درج می‌شود. حسابدارها باید اطلاعاتی درباره درآمد همه‌جانبه شما از کسب‌وکاری که دارید را ارائه دهند. این گزارش‌ها شامل ترازنامه‌های مالی، صورت سود و زیان و صورت جریانات نقدی می‌شود.

به این ترتیب، تجزیه و تحلیل عملکرد کلی تجارت شما، از طریق این گزارش‌ها در دسترس قرار می‌گیرد و حسابدار وظیفه جمع‌آوری این اطلاعات را دارد.

کسب‌وکارها باید به طور فعال یک حسابدار داشته باشند تا ثبات مالی خود را حفظ کنند و تصمیمات آگاهانه بگیرند. ایجاد خط‌‌مشی‌های روشن، استفاده از نرم‌افزارهای قابل اعتماد، حفظ سوابق دقیق، اجرای کنترل‌های داخلی، بررسی صورت‌های مالی و دریافت مشاوره حرفه‌ای، راهکارهایی هستند که کسب‌وکارها می‌توانند به طور موثر مسئولیت‌های حسابداری خود را مدیریت کنند.

چرا حسابداری برای تجارت شما اهمیت دارد؟

به طور کلی، در هر جایی که تبادلات مالی انجام می‌شود، به یک حسابدار نیاز است. گزارش‌های مالی حسابداری، وضعیت فعلی شرکت شما را نشان می‌دهند و همچنین در تصمیم‌گیری‌های مالی به شما کمک می‌کنند. در ادامه 7 دلیل برای اهمیت حسابداری در کسب‌وکارها آورده شده است:

  • برنامه‌ریزی کردن برای بودجه شرکت
  • دریافت خدمات و تسهیلات مختلف
  • شفافیت‌سازی بودجه
  • جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای شرکت
  • گزارش سود مالی
  • بررسی جریان نقدینگی

حسابداری به طور کلی به عنوان زبان تجارت شناخته می‌شود و تمامی مواردی که ذکر شد، به منظور موفقیت و افزایش بازدهی شرکت است. می‌توان گفت دقت و انجام به موقع این موارد، ارتباط مستقیمی با سود و زیان کسب‌وکارها دارد.

داده‌های مالی، از جمله دارایی‌ها، بدهی‌ها و صورت سود و زیان، جزو موارد اساسی هستند که در تصمیم‌گیری مدیران شرکت اهمیت دارند و باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرند.

حسابداران باید با ثبت دقیق گزارش‌های حقوق و دستمزد به کارکنان در دوران بیکاری، به آن‌ها در دریافت تسهیلات نیز کمک کنند. ارائه این اطلاعات به مدیران، باعث می‌شود تا از هرگونه کسری بودجه و مشکلات مالی در آینده پیشگیری شود.

صاحبان کسب‌وکار و مشاغل، به خوبی می‌دانند که در صورت عدم وجود حسابدار و عدم دسترسی به گزارش‌های مالی و عملکرد شفاف، شرکت‌هایشان با خطرات احتمالی زیادی روبه‌رو خواهند شد.

صورت های مالی برای سرمایه گذاران

توسعه کسب‌وکار، همواره به سرمایه زیاد و سهامداران با تجربه نیاز دارد. اگر شما نیز قصد جذب سهامداران و افزایش سرمایه را دارید، بدون شک باید فرآیند تهیه صورت‌های مالی را طی کنید و برای این کار نیاز به یک حسابدار حرفه‌ای خواهید داشت.

سرمایه‌گذاران هرگز روی ایده شما سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. آن‌ها بیشتر روی گزارش‌های مالی و داده‌های کسب‌وکار شما تمرکز دارند. وقتی داده‌های مالی یک کسب‌وکار روشن و دقیق باشد، بدون شک افراد دیگر نیز تشویق به سرمایه‌گذاری روی شرکت شما خواهند شد.

اهمیت حسابداری برای کسب و کارها زمانی بیشتر مشخص می‌شود که با تهیه گزارش‌های دقیق، امکان قانع کردن سرمایه‌گذاران را فراهم سازد. بنابراین، با استفاده از خدمات حسابداری قدرتمند، مشاغل قادر به توسعه خود خواهند بود و بدون تردید آینده بهتری خواهند داشت.

قانون مالیات بر ارزش افزوده

قوانین و مقررات مالی در هر کشور با سایر کشورها متفاوت است و صاحبان کسب‌وکارها فرصت کامل برای مطالعه و یادگیری آن‌ها را ندارند. حسابداران با داشتن آگاهی از این قوانین، سیستم‌ها و فرآیندهای حسابداری شرکت‌ها را مدیریت می‌کنند. بنابراین، تا زمانی که یک حسابدار ماهر در کنار خود دارید، نباید نگران مسائل مالیاتی و قوانین پیچیده آن باشید.

این حسابداران قادر هستند بدهی‌هایی مانند مالیات فروش، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد را به درستی محاسبه کنند و گزارش‌های مربوطه را به موقع ارائه دهند.

با توجه به قانون مالیات بر ارزش افزوده جدید در ایران، فروشنده‌ها می‌توانند 9% را به قیمت قبلی محصولات یا خدمات اضافه کنند. این مبلغ، پس از کسر مالیاتی که فروشنده پرداخت کرده است به حساب دولت واریز می‌شود. حسابدار باید با دانستن تمامی مالیات‌های دریافت شده در سال، میزان مالیاتی که باید بپردازید و از مردم دریافت کنید را محاسبه کند.

جمع‌بندی

یک حسابدار با دانش، در محاسبه صورت‌های مالی مانند سود و زیان، ترازنامه، صورت‌های حساب حقوق صاحبان سهام، صورت‌های حساب جریان وجوه نقد، صورت‌های حساب درآمد کل و غیره، نقش بزرگی در تصمیم‌گیری، استراتژی‌های برنامه‌ریزی و تعیین موفقیت شرکت ایفا می‌کند.

بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم حتماً از یک حسابدار و سیستم حسابداری در کسب‌وکار خود استفاده کنید و وظایف مالی که نیازمند دقت و شفافیت بالایی هستند را به دست افراد متخصص و ماهر در این حوزه بسپارید.

سوالات متداول:

چه نرم‌افزارهای حسابداری دیگری مانند هلو وجود دارد؟

نرم افزارهای حسابداری زیادی در بازار وجود دارند؛ اما مطمعن‌ترین و کامل‌ترینشان همین نرم‌افزار هلو است که جزو معروف‌ترین و محبوب‌ترین نرم‌افزارهای حسابداری ایرانی در نظر گرفته می‌شود.

چرخه حسابداری چیست؟

چرخه حسابداری یک فرآیند جمعی برای شناسایی، تجزیه و تحلیل و ثبت رویدادهای حسابداری یک شرکت است. این یک فرآیند 8 مرحله‌ای استاندارد به‌شمار می‌رود که از زمان وقوع معامله آغاز می‌شود و با درج آن در صورت‌های مالی و بسته شدن دفاتر به پایان می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید