مقالات آموزشی

معرفی سامانه مؤدیان مالیاتی در سال 1402

سامانه مودیان، یک سامانه آنلاین است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور در تاریخ 01/01/1402 راه‌اندازی شد. هدف اصلی این سامانه، جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات مربوط به مودیان، به عبارتی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی است. از مزایای بارز سامانه مودیان می‌توان از آنلاین بودن خدمات آن نام برد. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تا به صورت آنلاین مالیات خود را پرداخت کرده و صورتحساب‌های الکترونیکی خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند. این سامانه به کاربران راهی سریع و راحت را برای انجام امور مالیاتی فراهم می‌کند و نیاز به حضور فیزیکی در دفاتر مالیاتی را از بین می‌برد.

سامانه مودیان فرایند پرداخت مالیات را بسیار آسان‌تر کرده است. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی سامانه مودیان مالیاتی بپردازیم تا شما را با تمام جزئیات مهم این سامانه جدید آشنا کنیم.

ویدیو آموزشی پایه سامانه مودیان 

سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

سامانه مودیان ایران، با آدرس tp.tax.gov.ir یک پلتفرم بزرگ برای ارائه خدمات مالی و مالیاتی است. این سامانه با هدف تسهیل و سرعت‌بخشی به عملیات پرداخت مالیات راه‌اندازی شد. این سامانه برای ثبت مشمولان مالیاتی، ارسال اظهارنامه مالیاتی و اطلاعات مربوط به مالیات ایجاد شده است.

در واقع این سامانه در جمع‌آوری مالیات‌ها و بدهی‌های مالیاتی از طریق اینترنت، به دولت کمک می‌کند تا از فرآیند ساده‌تر و ایمن‌تری برخوردار شوند. همچنین سامانه مودیان به اشخاص این امکان را می‌دهد تا از طریق اینترنت مالیات خود را پرداخت کنند. هدف از ایجاد این سامانه، سهولت و ایمنی در پرداخت مالیات است.

چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

تمامی صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی بر اساس فصل‌های چهار و پنج باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366/03/12 با اصلاحات و الحاقات بعدی، باید در این سامانه ثبت نام کنند. برای مثال می‌توانید لیستی از صاحبان مشاغلی که مشمول به ثبت نام هستند را مشاهده کنید:

  • شرکت‌های تجاری، شرکت‌های سهامی و سایر شرکت‌های حقوقی
  • موسسات خیریه، بنیادها و سایر موسسات غیرانتفاعی
  • افراد حقیقی و حقوقی که درآمدی دریافت می‌کنند که باید مالیات پرداخت شود؛ از جمله درآمدهایی که از اجاره واحدهای مسکونی، درآمدهای حقوق و دستمزد، درآمدهایی که از فروش کالاها و خدمات کسب می‌کنند و غیره.
  • فعالان اقتصادی که حجم معاملات سالانه آن‌ها از مبلغ پیشنهادی هیات وزیران بیشتر باشد.

توجه داشته باشید این لیست تنها یک مثال از صاحبان مشاغل است که باید در این سامانه ثبت نام کنند و شامل تمامی شرکت‌ها و افراد نمی‌شود.

چه کسانی نباید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی، برخی از اشخاص حقیقی نیاز به ثبت نام در سامانه مودیان را ندارند و از انجام این کار معاف هستند:

  • فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی، زنبور عسل و پرورش طیور، صیادی و ماهیگیری، نوغان‌داری، احیای مراتع و جنگل‌ها، باغات اشجار از هر قبیل و نخیلات بر پایه ماده 81 قانون مالیات‌های مستقیم.
  • کارگاه‌های فرش دستباف، صنایع دستی و شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های تولیدی مربوطه بر پایه ماده 142 قانون مالیات‌های مستقیم.

تمامی اشخاصی که در این دو ماده قانون مالیات‌های مستقیم قرار می‌گیرند، نیازی به ثبت نام در سامانه مودیان را ندارند.

نحوه ثبت نام در سامانه مودیان

همانطور که گفته شد، برخی از اشخاص و صاحبان مشاغل موظف به ثبت نام در سامانه مودیان هستند. برای ثبت نام، باید به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی مراجعه و در قسمت ثبت نام، کد ملی و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. سپس در صفحه ثبت‌نام، کد ملی، شماره تلفن همراه و تاریخ تولد خود را وارد کرده و سپس یک رمز عبور مناسب را در قسمت رمز عبور درج کنید و پس از وارد کردن رمز امنیتی دکمه ثبت نام را بزنید.

بعد از تایید دکمه ثبت نام، یک کد احراز هویت به شماره موبایل شما ارسال می‌شود. پس از دریافت رمز یکبار مصرف، این کد را در محل مشخص شده وارد و سپس گزینه “ورود به سامانه” را انتخاب کنید. با انجام این مرحله، ثبت نام اولیه شما در سامانه مودیان مالیاتی تکمیل می‌شود.

در صورتی که در هنگام ثبت نام با خطایی مواجه شدید، بهتر است با مراجعه به سایت my.tax.gov.ir اطلاعات ثبت نام خود را اصلاح کنید.

توجه داشته باشید هدف کد احراز هویتی که برای شما ارسال می‌شود، اطمینان از تطابق کد ملی و شماره تلفن همراه ثبت شده در سایت ثبت نام مودیان مالیاتی است. شماره تلفن همراهی که در این سامانه ثبت می‌شود باید با شماره ملی متعلق به یک شخص باشد. در غیر این صورت سامانه پیغام خطایی را ارسال می‌کند و اجازه ثبت نام را به شما نمی‌دهد.

جریمه‌های سامانه مودیان

مشمولین قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، اگر نسبت به ثبت نام در سامانه مودیان اقدام نکنند، مشمول جریمه عدم ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی خواهند شد. این جریمه معادل 10 درصد فروش انجام شده از طریق سامانه مودیان یا 20 میلیون ریال (هر کدام که بیشتر باشد) است. همچنین، آنها از تمامی معافیت‌ها، نرخ صفر و مشوق‌های مالیاتی قانون مالیات‌های مستقیم محروم خواهند شد.

همچنین طبق ماده 22 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، در صورتی که مودی در سامانه مودیان ثبت نام کند، اما صورتحساب الکترونیکی را صادر نکند، مشمول جریمه‌ای به میزان 10 درصد فروش از طریق این سامانه یا 20 میلیون ریال (بزرگترین مبلغ) خواهد شد.

مزایای سامانه مودیان

همانطور که گفته شد، سامانه مودیان در کشورهای مختلف به عنوان یکی از مهم‌ترین و جدیدترین فناوری‌های ارتباطی بین دولت و شهروندان استفاده می‌شود و مزایای زیادی را به همراه داشته است. در ادامه درباره تعدادی از این مزایا توضیح خواهیم داد:

  1. افزایش شفافیت: در سامانه مودیان، مشخصات و اطلاعات مالی شهروندان برای دولت قابل دسترسی است که باعث شفافیت بیشتر در امور مالی و مالیاتی می‌شود.
  2. کاهش هزینه‌ها: با استفاده از سامانه مودیان، هزینه‌های مربوط به ارسال مکاتبات و حضور در دفاتر مالیاتی به شدت کاهش می‌یابد.
  3. افزایش سرعت و دقت: ارسال اطلاعات مالی و مالیاتی به دولت به شکل آنلاین صورت می‌گیرد که باعث سرعت و دقت بیشتر در ارائه این اطلاعات می‌شود.
  4. جلوگیری از تقلب: با استفاده از سامانه مودیان، اطلاعات مالی و مالیاتی شهروندان به شکل آنلاین به دولت ارسال می‌شود که باعث جلوگیری از تقلب در ارائه این اطلاعات مالی و مالیاتی می‌شود.
  5. سهولت در پرداخت مالیات: در این سامانه، پرداخت مالیات بسیار ساده‌تر و سریع‌تر صورت می‌گیرد و کاربران در هر زمانی که بخواهند، می‌توانند مالیات خود را پرداخت می‌کنند.

آموزش جامع رایگان سامانه مودیان

جمع بندی

همانطور که گفته شد، استفاده از سامانه مودیان ایران برای انجام کارهای مالیاتی از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر هنوز موضوعی برایتان مبهم باقی مانده، می‌توانید با مراجعه به وبسایت شرکت مشاوره هاله افزار با آدرس www.hac.ir، اطلاعات بیشتری درباره امور مالیاتی خود کسب کنید. از اینکه تا انتهای این مطلب در کنار ما بودید سپاسگزاریم.

سوالات متداول

برای ثبت نام در سامانه مدیان چه مراحلی باید طی شود؟

ثبت‌ نام در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده، دریافت گواهی امضای الکترونیک، دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی و دریافت شناسه کالاها و خدمات

صورتحساب الکترونکی چیست؟

صورتحساب الکترونیکی، یک شماره منحصر به فرد مالیاتی است که برای ذخیره اطلاعات مالیات‌دهنده استفاده می‌شود. مشخصات و اطلاعات صورتحساب الکترونیکی، متناسب با کسب و کار، توسط سازمان مالیات تعیین و اعلام می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید